Понедельник, 19 ноября 2018 г.
  • EUR: 19.39
  • USD: 17.11
  • RUB: 0.26
  • UAH: 0.62
Кишинев: 3/1 ° Завтра: 1/-1 °
Politica | Social si cultura | Economie si finante | Sport | Infractiuni | Externe | 
MOLDNEWS TV | 
Galerie video | Galerie foto


Milioane de dolari îngropate în asfalt

12:18 2017-03-27

Класс!



În Republica Moldova, anual milioane de dolari sunt îngropate în drumuri necalitative. Astfel, starea drumurilor a devenit un subiect discutat frecvent atât de către şoferi, cât şi de către pietoni.

Fiecare localitate luptă în felul său cu drumurile deteriorate. La Chişinău, bunăoară, municipalitatea cârpeşte cu “plombe temporare” străzile, declarând că pentru drumuri capitale nu sunt bani şi forţe.

Reabilitarea unui kilometru de drum local cu înveliş din beton asfaltic costă în medie 4,5 milioane de lei, iar aproape 80% (4800 km) din drumurile locale necesită reparaţie capitală, suma necesară pentru reabilitarea acestor drumuri depăşind 21 miliarde de lei, scrie ”ZdG.md”.

„Doar pentru întreţinerea drumurilor, ar trebui să alocăm 1,7 mln de lei pe an. Noi am atins acest obiectiv în 2014, după aceea a urmat jaful bancar şi criza, care ne-a făcut să redirecţionăm banii în alte scopuri. În 2017, dacă nu se va întâmpla nimic imprevizibil, Guvernul va aloca pentru reabilitarea drumurilor suma despre care vorbim. Reabilitarea unui drum nu înseamnă construcţia lui. Noi avem nevoie să construim drumurile care sunt distruse. În prezent, construim drumuri doar cu suportul SUA şi al partenerilor europeni. Deci, acesta este fundalul şi din acest considerent noi nu avem de unde să avem drumuri bune”, susţine Veaceslav Ioniţă, expert în probleme economice.

Autorităţile recunosc că reparaţia gropilor nu este o soluţie

Deja şi strada centrală a capitalei, bulevardul Ştefan cel Mare şi Sfânt, a devenit impracticabilă pentru pietoni. Autorităţile recunosc că reparaţia gropilor nu este o soluţie. Chişinăul are nevoie de drumuri calitative, iar acestea necesită timp şi cheltuieli financiare. Este greu să nu le dai dreptate şoferilor, în opinia cărora problema nu constă în “iarna extremă” sau în suprasolicitarea transportului, ci în furtul continuu în cadrul lucrărilor de reparaţie a drumurilor. Iar din cauza nerespectării normelor tehnice, mai multe drumuri din capitală au avut de suferit în scurt timp după reparaţie. De aceeaşi opinie este şi expertul Veaceslav Ioniţă, care precizează că fenomenul corupţiei în R. Moldova împiedică construcţia calitativă şi eficientă a drumurilor.

„Companiile internaţionale mari nu doresc să vină în Moldova să construiască drumuri. Avem cazuri foarte neplăcute la concursurile internaţionale, când, bunăoară, a câştigat o companie din Italia şi nu a făcut lucrările. Deci, practic, şi-a folosit numele pentru a câştiga tenderul, iar pentru asta a luat 5% din costul contractului. Compania nu a făcut nicio lucrare şi nu a adus niciun fel de echipament. Cea mai bună probă: SUA, când au decis să aloce 200 mln dolari R. Moldova, neavând încredere în autorităţile noastre, şi-au gestionat singuri fondurile. Iar pe porţiunea de drum spre Soroca putem observa calitatea, atunci când gestiunea nu este în mâinile autorităţilor noastre”, a mai declarat Veaceslav Ioniţă.

După aproape doi ani de reabilitare, pe strada Alecu Russo au apărut gropi la intersecţiile cu alte străzi. Fisurile pot fi observate mai ales în zona de intersecţie cu strada Dimo, unde este mai intens traficul, în zona intersecţiei cu sens giratoriu Sadoveanu şi la staţiile de transport public. Şeful Direcţiei municipale transport, Igor Gamreţchi, are o explicaţie pentru această stare a lucrurilor, argumentând că fisurile au apărut din cauză că baza străzii Alecu Russo este din plăci de beton.

Articolul integral poate fi găsit AICI